đŠĂgy vezess jĂłl tĂ©len, hĂłbanâŒïž
A tĂ©li Ăștviszonyok között mĂĄs vezetĂ©si technikĂĄval lehet biztonsĂĄggal jĂłl mozogni Ă©s közlekedni az autĂłval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jĂł ĂĄllapotĂș legyen.A tĂ©li Ăștviszonyokat a csökkent tapadĂĄsĂș ĂștfelĂŒletek jellemzik. CsapadĂ©kos, havas, latyakos, letaposott havas Ă©s jeges ĂștfelĂŒletek mind csĂșszĂłsabbak az esĆs, vagy szĂĄraz ĂștfelĂŒletekhez kĂ©pest. A csĂșszĂłssĂĄguk szintje rĂĄadĂĄsul eltĂ©rĆ, tehĂĄt nehezebb kiszĂĄmĂtani, hogy a vezetĆ milyen tapadĂĄsra szĂĄmoljon. NehezĂti a helyzetet, hogy nem lĂĄthatĂłak sem az Ăștburkolati jelek, sem, hogy mi talĂĄlhatĂł az Ăștra rakĂłdott hĂł-, jĂ©g- latyak alatt. PĂ©ldĂĄul kĂĄtyĂș, vagy összetapadt falevelek, amelyek mind tovĂĄbb bonyolĂtjĂĄk az amĂșgy is ĂŒgyessĂ©get Ă©s rutint igĂ©nylĆ helyzetet.MindenkĂ©pp helyzeti elĆnyt jelent a tĂ©li autĂłzĂĄsra jĂłl felkĂ©szĂtett kocsi. TehĂĄt megfelelĆ gumikkal rendelkezzen, jĂłk legyenek a fĂ©kjei, a futĂłmƱve, tehĂĄt gĂĄzadĂĄsra-elvĂ©telre, fĂ©kezĂ©sre, illetve haladĂĄs közben alaphelyzetben egyenesen menjen a kocsi, ne hĂșzzon fĂ©lre, mert az tĂ©len tovĂĄbb bonyolĂtja a vezetĂ©si feladatot. Ăs ki is kell lĂĄtni az autĂłbĂłl, az ĂŒvegeknek letisztĂtottnak kell lenni (kĂvĂŒl-belĂŒl), Ă©s az ĂŒvegtisztĂtĂĄs mellett minimum a kocsi tetejĂ©rĆl, Ă©s a motorhĂĄztetĆrĆl le kell söpörni a havat.EgyrĂ©szt a menetszĂ©l a gĂ©ptetĆrĆl a szĂ©lvĂ©dĆre fĂșjja a hĂłszemcsĂ©ket, mĂĄsrĂ©szt a tetĆrĆl fĂ©kezĂ©skor-gyorsĂtĂĄskor lecsĂșszhat a hĂł, elborĂtva vagy az elsĆ, vagy a hĂĄtsĂł szĂ©lvĂ©dĆt, harmadrĂ©szt a le nem takarĂtott autĂłrĂłl szĂĄllĂł hĂł a többi vezetĆt is zavarhatja. A tetĆrĆl fĂ©kezĂ©skor lecsĂșszĂł hĂł az Ă©ppen mƱködtetett ablaktörlĆ mechanikĂĄjĂĄt is tönkreteheti, ennek javĂtĂĄsa elĂ©g drĂĄga tĂ©tel. Ha kĂvĂŒlrĆl jeges havas az ĂŒveg, akkor belĂŒlrĆl is nehezebb pĂĄrĂĄtlanĂtani, tovĂĄbbĂĄ az ablaktörlĆ lapĂĄt is lefagyhat, illetve a gumiĂ©l jegesedĂ©se miatt maszatol.Ăs jöjjenek a tanĂĄcsaink a tĂ©li utakra, hogyan lehet a körĂŒlmĂ©nyekhez kĂ©pest a lehetĆ legnagyobb biztonsĂĄggal haladni!Az elsĆ tanĂĄcs ismĂ©tlĂ©s: takarĂtsuk le az autĂłt!A mĂĄsodik tanĂĄcs: elindulĂĄs utĂĄn ha nem zavarunk senkit, prĂłbĂĄljuk ki Ăłvatosan mennyire tapad a gumi, ezt fĂ©kezĂ©ssel tehetjĂŒk meg, Ăgy lesz fogalmunk rĂłla, hogy az adott ĂștfelĂŒleten milyen fĂ©ktĂĄvval szĂĄmoljunk.A harmadik tanĂĄcs: a megfelelĆ tĂ©li rutin elĂ©rĂ©sĂ©ig (mĂĄsokat nem zavarva) a mĂĄsodik tanĂĄcs javasolta fĂ©kprĂłba mĂĄs-mĂĄs ĂĄllapotĂș Ăștra Ă©rve Ășjfent megtehetĆ! A negyedik tanĂĄcs: az elindulĂĄs, gyorsĂtĂĄs közben megtapasztalhatjuk mennyire tudunk gyorsĂtani. Ha semennyire, mert beragadt az autĂł, akkor Ășgynevezett hintĂĄztatĂĄssal, Ă©s a kormĂĄny egyidejƱ finom mozgatĂĄsĂĄval prĂłbĂĄljuk meg kiszabadĂtani. Mindez kĂ©zivĂĄltĂłs autĂłval könnyebb, de automatĂĄval sem lehetetlen, gyors kĂ©z Ă©s ritmusĂ©rzĂ©k kell hozzĂĄ (Ă©s olyan automatavĂĄltĂłs autĂł, amely nem gondolkozik sokat az ĂŒzemmĂłdvĂĄltĂĄsok között).Beragadva a teligĂĄzas kapartatĂĄs nem feltĂ©tlenĂŒl cĂ©lravezetĆ megoldĂĄs, mert könnyen lehet jegesre pörgetni a kerĂ©k alatti ĂștfelĂŒletet. De van helyzet Ă©s ĂșttĂpus, amikor ez segĂt. Ilyenkor kapcsoljuk ki a kocsiban a kipörgĂ©sgĂĄtlĂłt, ne szabĂĄlyozzon le a rendszer. Ăs nagyon figyeljĂŒnk, hogy ha a kerĂ©k megkapaszkodik Ă©s a kocsi meglĂłdul, akkor irĂĄnyĂtani tudjuk a jĂĄrmƱvet, ne legyen baleset.Az ötödik tanĂĄcs: csĂșszĂłs Ășton bĂĄr az elindulĂĄs is gyakorta mƱvĂ©szet, de a megĂĄllĂĄs Ă©s kanyarodĂĄs mĂ©ginkĂĄbb az! De az egyenes haladĂĄs is több figyelmet igĂ©nyel. Egyenletes tempĂłban, Ăvmentes Ăștszakaszon a normĂĄl Ăștviszonyokat megközelĂtĆ menetsebessĂ©g is elĂ©rhetĆ, az autĂł jelezni fogja, ha mĂĄr nem tetszik neki a helyzet. Ezt Ășgy csinĂĄlja, hogy a kocsi fara elkezdd oldalra enyhĂ©n kitörni, amely finom ellenirĂĄnyĂș kormĂĄnymozdulattal korrrigĂĄlhatĂł. Finoman vegyĂŒk el a gĂĄzt (ne hirtelen, mert az enyhe lassulĂĄs a cĂ©l, a hirtelen fĂ©khatĂĄsra kitörhet az amĂșgy is instabillĂĄ vĂĄlĂł autĂł) Ă©s korrigĂĄlĂĄs utĂĄn, ami pĂĄr jobbra-balra szitĂĄlĂĄs lesz, haladjunk lassabban.Könnyen lehet a tĂ©li utakon lefagyĂĄs, hĂłborda, jĂ©gcsĂk, ezek megvezetik a kerekeket, Ăgy nem teljesen letisztĂtott tĂ©li Ășton kerĂŒlni kell az elĆzĂ©st, Ă©s elĆvigyĂĄzatosan, lassĂtva kell elvĂ©gezni a kikerĂŒlĂ©st, nem a szĂĄrazutas rutinsebessĂ©ggel. Nagyon aljas a âfekete jĂ©gâ, amely fĆkĂ©pp hajnalra felĂŒljĂĄrĂłkon, szeles dombhĂĄtakon ĂĄt vezetĆ Ăștszakaszokon kĂ©pzĆdik. Ez lĂ©nyegĂ©ben Ăștrafagyott pĂĄra, szĂnjĂ©g. Ilyen Ăștszakaszokhoz közelĂtve vegyĂŒnk vissza a tempĂłn.A hatodik tanĂĄcs: ha baj van, Ă©s az autĂł megcsĂșszik, semmikĂ©pp sem a satufĂ©k a megoldĂĄs! Az erĆs fĂ©kezĂ©ssel a tapadĂĄs teljes elvesztĂ©sĂ©t kockĂĄztatja a sofĆr! HelyzettĆl adĂłdĂłan a cĂ©l a kocsi stabilizĂĄlĂĄsa, amely ismĂ©telt ellenkormĂĄnyzĂĄssal, enyhe gĂĄzadĂĄssal-gĂĄzelvĂ©tellel, finomabb fĂ©kezĂ©ssel oldhatĂł meg. Ha fĂ©kezĂ©skor dolgozni kezd a blokkolĂĄsgĂĄtlĂł, akkor enyhĂtsĂŒnk a fĂ©khatĂĄson majd Ășjra kezdjĂŒk fokozni.Az egyenesen csĂșszĂł autĂłban a jellegzetes vezetĆi pĂĄnikreakciĂł a padlĂłfĂ©k! Ez mĂ©g rutinos sofĆröknĂ©l is elĆfordul az elsĆ hĂłesĂ©s utĂĄn. Ha vĂ©szfĂ©kezve a kocsi nem lassul, akkor tenni kell valamit, pĂ©ldĂĄul csökkentve a fĂ©knyomĂĄst elĂ©rni, hogy Ășjra tapadjon a gumi, Ă©s/vagy irĂĄnyĂtani az autĂłt elkerĂŒlendĆ a kikerĂŒlendĆt, vagy folytatni a fĂ©kezĂ©ses lassĂtĂĄst motorfĂ©kkel segĂtve.A hetedik tanĂĄcs: vĂĄrosi környezetben is akad figyelnivalĂł. Ărdemesebb nagyobb követĂ©si tĂĄvolsĂĄgot tartani, hogy legyen idĆnk reagĂĄlni a kialakulĂł helyzetre, akĂĄr arra, hogy fĂ©kezve blokkol a kerĂ©k. HasznĂĄljuk a motorfĂ©ket, ĂŒresben lehetĆleg ne guruljunk, motorfĂ©kkel lassĂtva kisebb az esĂ©ly a kerĂ©k blokkolĂĄsĂĄra. Hamar vĂĄltsunk fel kĂ©zivĂĄltĂłs autĂłban, hogy a kerĂ©knek kisebb esĂ©lye legyen az elkaparĂĄsra. Az automata vĂĄltĂłt tegyĂŒk tĂ©li ĂĄllĂĄsba.A nyolcadik tanĂĄcs: friss hĂłesĂ©s esetĂ©n hasznĂĄljuk inkĂĄbb a fĆĂștvonalakat, amelyeket elĆbb letisztĂtanak. LegelĆbb azokon az Ăștvonalakon jelennek meg a hĂłkotrĂłk Ă©s sĂkossĂĄgmentesĂtĆk, ahol közössĂ©gi közlekedĂ©s is folyik. Ha ez kerĂŒlĆt jelent, az se baj, de ezek az Ăștvonalak kevĂ©sbĂ© csĂșsznak. KerĂŒljĂŒk a meredek mellĂ©kutcĂĄk hasznĂĄlatĂĄt amĂg nem törtĂ©nik ott meg a sĂkossĂĄgmentesĂtĂ©s.A kilencedik tanĂĄcs: letisztĂtott ĂștvonalrĂłl nem tisztĂtott alsĂłbbrendƱ Ăștra valĂł fordulĂĄskor a szokĂĄsosnĂĄl jobban lassĂtsuk le az autĂłt, mert vĂĄrhatĂłan ott csĂșszĂłsabb ĂștfelĂŒlet talĂĄlhatĂł. A nagyobb mĂ©rvƱ lassĂtĂĄs miatt idejĂ©ben tegyĂŒk ki az indexet, hogy a mögöttes forgalom tisztĂĄban legyen a szĂĄndĂ©kkal.A tizedik tanĂĄcs: mĂ©g inkĂĄbb kerĂŒljĂŒk a rossz, mĂĄsokat zavarĂł vezetĆi magatartĂĄst. PĂ©ldĂĄul utcĂĄbĂłl nem tolatunk ki, kanyarodĂĄs elĆtt nem hĂșzĂłdunk ki az ĂvkĂŒlsĆ oldalra, fĆleg nem Ășgy, hogy a kocsi ĂĄtlĂłg a szomszĂ©dos sĂĄvba. KerĂŒljĂŒk a forgalmat indokolatlanul lassĂtĂł magatartĂĄst: pĂ©ldĂĄul az Ăștviszonyok ĂĄltal nem indokolt lassĂș gurulĂĄs a tilos jelzĂ©st mutatĂł lĂĄmpĂĄhoz. HasznĂĄljuk az irĂĄnyjelzĆt, fölöslegesen viszont ne hasznĂĄljuk a vakĂtĂł ködlĂĄmpĂĄkat.
ForrĂĄs: kreszvaltozas. hu