🚩Így vezess jĂłl tĂ©len, hĂłban‌

A tĂ©li Ăștviszonyok között mĂĄs vezetĂ©si technikĂĄval lehet biztonsĂĄggal jĂłl mozogni Ă©s közlekedni az autĂłval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jĂł ĂĄllapotĂș legyen.A tĂ©li Ăștviszonyokat a csökkent tapadĂĄsĂș ĂștfelĂŒletek jellemzik. CsapadĂ©kos, havas, latyakos, letaposott havas Ă©s jeges ĂștfelĂŒletek mind csĂșszĂłsabbak az esƑs, vagy szĂĄraz ĂștfelĂŒletekhez kĂ©pest. A csĂșszĂłssĂĄguk szintje rĂĄadĂĄsul eltĂ©rƑ, tehĂĄt nehezebb kiszĂĄmĂ­tani, hogy a vezetƑ milyen tapadĂĄsra szĂĄmoljon. NehezĂ­ti a helyzetet, hogy nem lĂĄthatĂłak sem az Ăștburkolati jelek, sem, hogy mi talĂĄlhatĂł az Ăștra rakĂłdott hĂł-, jĂ©g- latyak alatt. PĂ©ldĂĄul kĂĄtyĂș, vagy összetapadt falevelek, amelyek mind tovĂĄbb bonyolĂ­tjĂĄk az amĂșgy is ĂŒgyessĂ©get Ă©s rutint igĂ©nylƑ helyzetet.MindenkĂ©pp helyzeti elƑnyt jelent a tĂ©li autĂłzĂĄsra jĂłl felkĂ©szĂ­tett kocsi. TehĂĄt megfelelƑ gumikkal rendelkezzen, jĂłk legyenek a fĂ©kjei, a futĂłmƱve, tehĂĄt gĂĄzadĂĄsra-elvĂ©telre, fĂ©kezĂ©sre, illetve haladĂĄs közben alaphelyzetben egyenesen menjen a kocsi, ne hĂșzzon fĂ©lre, mert az tĂ©len tovĂĄbb bonyolĂ­tja a vezetĂ©si feladatot. És ki is kell lĂĄtni az autĂłbĂłl, az ĂŒvegeknek letisztĂ­tottnak kell lenni (kĂ­vĂŒl-belĂŒl), Ă©s az ĂŒvegtisztĂ­tĂĄs mellett minimum a kocsi tetejĂ©rƑl, Ă©s a motorhĂĄztetƑrƑl le kell söpörni a havat.EgyrĂ©szt a menetszĂ©l a gĂ©ptetƑrƑl a szĂ©lvĂ©dƑre fĂșjja a hĂłszemcsĂ©ket, mĂĄsrĂ©szt a tetƑrƑl fĂ©kezĂ©skor-gyorsĂ­tĂĄskor lecsĂșszhat a hĂł, elborĂ­tva vagy az elsƑ, vagy a hĂĄtsĂł szĂ©lvĂ©dƑt, harmadrĂ©szt a le nem takarĂ­tott autĂłrĂłl szĂĄllĂł hĂł a többi vezetƑt is zavarhatja. A tetƑrƑl fĂ©kezĂ©skor lecsĂșszĂł hĂł az Ă©ppen mƱködtetett ablaktörlƑ mechanikĂĄjĂĄt is tönkreteheti, ennek javĂ­tĂĄsa elĂ©g drĂĄga tĂ©tel. Ha kĂ­vĂŒlrƑl jeges havas az ĂŒveg, akkor belĂŒlrƑl is nehezebb pĂĄrĂĄtlanĂ­tani, tovĂĄbbĂĄ az ablaktörlƑ lapĂĄt is lefagyhat, illetve a gumiĂ©l jegesedĂ©se miatt maszatol.És jöjjenek a tanĂĄcsaink a tĂ©li utakra, hogyan lehet a körĂŒlmĂ©nyekhez kĂ©pest a lehetƑ legnagyobb biztonsĂĄggal haladni!Az elsƑ tanĂĄcs ismĂ©tlĂ©s: takarĂ­tsuk le az autĂłt!A mĂĄsodik tanĂĄcs: elindulĂĄs utĂĄn ha nem zavarunk senkit, prĂłbĂĄljuk ki Ăłvatosan mennyire tapad a gumi, ezt fĂ©kezĂ©ssel tehetjĂŒk meg, Ă­gy lesz fogalmunk rĂłla, hogy az adott ĂștfelĂŒleten milyen fĂ©ktĂĄvval szĂĄmoljunk.A harmadik tanĂĄcs: a megfelelƑ tĂ©li rutin elĂ©rĂ©sĂ©ig (mĂĄsokat nem zavarva) a mĂĄsodik tanĂĄcs javasolta fĂ©kprĂłba mĂĄs-mĂĄs ĂĄllapotĂș Ăștra Ă©rve Ășjfent megtehetƑ! A negyedik tanĂĄcs: az elindulĂĄs, gyorsĂ­tĂĄs közben megtapasztalhatjuk mennyire tudunk gyorsĂ­tani. Ha semennyire, mert beragadt az autĂł, akkor Ășgynevezett hintĂĄztatĂĄssal, Ă©s a kormĂĄny egyidejƱ finom mozgatĂĄsĂĄval prĂłbĂĄljuk meg kiszabadĂ­tani. Mindez kĂ©zivĂĄltĂłs autĂłval könnyebb, de automatĂĄval sem lehetetlen, gyors kĂ©z Ă©s ritmusĂ©rzĂ©k kell hozzĂĄ (Ă©s olyan automatavĂĄltĂłs autĂł, amely nem gondolkozik sokat az ĂŒzemmĂłdvĂĄltĂĄsok között).Beragadva a teligĂĄzas kapartatĂĄs nem feltĂ©tlenĂŒl cĂ©lravezetƑ megoldĂĄs, mert könnyen lehet jegesre pörgetni a kerĂ©k alatti ĂștfelĂŒletet. De van helyzet Ă©s ĂșttĂ­pus, amikor ez segĂ­t. Ilyenkor kapcsoljuk ki a kocsiban a kipörgĂ©sgĂĄtlĂłt, ne szabĂĄlyozzon le a rendszer. És nagyon figyeljĂŒnk, hogy ha a kerĂ©k megkapaszkodik Ă©s a kocsi meglĂłdul, akkor irĂĄnyĂ­tani tudjuk a jĂĄrmƱvet, ne legyen baleset.Az ötödik tanĂĄcs: csĂșszĂłs Ășton bĂĄr az elindulĂĄs is gyakorta mƱvĂ©szet, de a megĂĄllĂĄs Ă©s kanyarodĂĄs mĂ©ginkĂĄbb az! De az egyenes haladĂĄs is több figyelmet igĂ©nyel. Egyenletes tempĂłban, Ă­vmentes Ăștszakaszon a normĂĄl Ăștviszonyokat megközelĂ­tƑ menetsebessĂ©g is elĂ©rhetƑ, az autĂł jelezni fogja, ha mĂĄr nem tetszik neki a helyzet. Ezt Ășgy csinĂĄlja, hogy a kocsi fara elkezdd oldalra enyhĂ©n kitörni, amely finom ellenirĂĄnyĂș kormĂĄnymozdulattal korrrigĂĄlhatĂł. Finoman vegyĂŒk el a gĂĄzt (ne hirtelen, mert az enyhe lassulĂĄs a cĂ©l, a hirtelen fĂ©khatĂĄsra kitörhet az amĂșgy is instabillĂĄ vĂĄlĂł autĂł) Ă©s korrigĂĄlĂĄs utĂĄn, ami pĂĄr jobbra-balra szitĂĄlĂĄs lesz, haladjunk lassabban.Könnyen lehet a tĂ©li utakon lefagyĂĄs, hĂłborda, jĂ©gcsĂ­k, ezek megvezetik a kerekeket, Ă­gy nem teljesen letisztĂ­tott tĂ©li Ășton kerĂŒlni kell az elƑzĂ©st, Ă©s elƑvigyĂĄzatosan, lassĂ­tva kell elvĂ©gezni a kikerĂŒlĂ©st, nem a szĂĄrazutas rutinsebessĂ©ggel. Nagyon aljas a “fekete jĂ©g”, amely fƑkĂ©pp hajnalra felĂŒljĂĄrĂłkon, szeles dombhĂĄtakon ĂĄt vezetƑ Ăștszakaszokon kĂ©pzƑdik. Ez lĂ©nyegĂ©ben Ăștrafagyott pĂĄra, szĂ­njĂ©g. Ilyen Ăștszakaszokhoz közelĂ­tve vegyĂŒnk vissza a tempĂłn.A hatodik tanĂĄcs: ha baj van, Ă©s az autĂł megcsĂșszik, semmikĂ©pp sem a satufĂ©k a megoldĂĄs! Az erƑs fĂ©kezĂ©ssel a tapadĂĄs teljes elvesztĂ©sĂ©t kockĂĄztatja a sofƑr! HelyzettƑl adĂłdĂłan a cĂ©l a kocsi stabilizĂĄlĂĄsa, amely ismĂ©telt ellenkormĂĄnyzĂĄssal, enyhe gĂĄzadĂĄssal-gĂĄzelvĂ©tellel, finomabb fĂ©kezĂ©ssel oldhatĂł meg. Ha fĂ©kezĂ©skor dolgozni kezd a blokkolĂĄsgĂĄtlĂł, akkor enyhĂ­tsĂŒnk a fĂ©khatĂĄson majd Ășjra kezdjĂŒk fokozni.Az egyenesen csĂșszĂł autĂłban a jellegzetes vezetƑi pĂĄnikreakciĂł a padlĂłfĂ©k! Ez mĂ©g rutinos sofƑröknĂ©l is elƑfordul az elsƑ hĂłesĂ©s utĂĄn. Ha vĂ©szfĂ©kezve a kocsi nem lassul, akkor tenni kell valamit, pĂ©ldĂĄul csökkentve a fĂ©knyomĂĄst elĂ©rni, hogy Ășjra tapadjon a gumi, Ă©s/vagy irĂĄnyĂ­tani az autĂłt elkerĂŒlendƑ a kikerĂŒlendƑt, vagy folytatni a fĂ©kezĂ©ses lassĂ­tĂĄst motorfĂ©kkel segĂ­tve.A hetedik tanĂĄcs: vĂĄrosi környezetben is akad figyelnivalĂł. Érdemesebb nagyobb követĂ©si tĂĄvolsĂĄgot tartani, hogy legyen idƑnk reagĂĄlni a kialakulĂł helyzetre, akĂĄr arra, hogy fĂ©kezve blokkol a kerĂ©k. HasznĂĄljuk a motorfĂ©ket, ĂŒresben lehetƑleg ne guruljunk, motorfĂ©kkel lassĂ­tva kisebb az esĂ©ly a kerĂ©k blokkolĂĄsĂĄra. Hamar vĂĄltsunk fel kĂ©zivĂĄltĂłs autĂłban, hogy a kerĂ©knek kisebb esĂ©lye legyen az elkaparĂĄsra. Az automata vĂĄltĂłt tegyĂŒk tĂ©li ĂĄllĂĄsba.A nyolcadik tanĂĄcs: friss hĂłesĂ©s esetĂ©n hasznĂĄljuk inkĂĄbb a fƑĂștvonalakat, amelyeket elƑbb letisztĂ­tanak. LegelƑbb azokon az Ăștvonalakon jelennek meg a hĂłkotrĂłk Ă©s sĂ­kossĂĄgmentesĂ­tƑk, ahol közössĂ©gi közlekedĂ©s is folyik. Ha ez kerĂŒlƑt jelent, az se baj, de ezek az Ăștvonalak kevĂ©sbĂ© csĂșsznak. KerĂŒljĂŒk a meredek mellĂ©kutcĂĄk hasznĂĄlatĂĄt amĂ­g nem törtĂ©nik ott meg a sĂ­kossĂĄgmentesĂ­tĂ©s.A kilencedik tanĂĄcs: letisztĂ­tott ĂștvonalrĂłl nem tisztĂ­tott alsĂłbbrendƱ Ăștra valĂł fordulĂĄskor a szokĂĄsosnĂĄl jobban lassĂ­tsuk le az autĂłt, mert vĂĄrhatĂłan ott csĂșszĂłsabb ĂștfelĂŒlet talĂĄlhatĂł. A nagyobb mĂ©rvƱ lassĂ­tĂĄs miatt idejĂ©ben tegyĂŒk ki az indexet, hogy a mögöttes forgalom tisztĂĄban legyen a szĂĄndĂ©kkal.A tizedik tanĂĄcs: mĂ©g inkĂĄbb kerĂŒljĂŒk a rossz, mĂĄsokat zavarĂł vezetƑi magatartĂĄst. PĂ©ldĂĄul utcĂĄbĂłl nem tolatunk ki, kanyarodĂĄs elƑtt nem hĂșzĂłdunk ki az Ă­vkĂŒlsƑ oldalra, fƑleg nem Ășgy, hogy a kocsi ĂĄtlĂłg a szomszĂ©dos sĂĄvba. KerĂŒljĂŒk a forgalmat indokolatlanul lassĂ­tĂł magatartĂĄst: pĂ©ldĂĄul az Ăștviszonyok ĂĄltal nem indokolt lassĂș gurulĂĄs a tilos jelzĂ©st mutatĂł lĂĄmpĂĄhoz. HasznĂĄljuk az irĂĄnyjelzƑt, fölöslegesen viszont ne hasznĂĄljuk a vakĂ­tĂł ködlĂĄmpĂĄkat.

ForrĂĄs: kreszvaltozas. hu

Vélemény, hozzåszólås?

Az email cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.

Keress bizalommal!
error:

ÉLJ A LEHETƐSÉGGEL!

Ha most 10 alkalmas bĂ©rlet mellĂ© felkĂ©szĂ­tƑ elƑadĂĄsainkat is megveszed, egy mĂĄgneses "T" betƱt adunk ajĂĄndĂ©kba!

20 alkalmas bĂ©rlet vĂĄsĂĄrlĂĄsa esetĂ©n 50% kedvezmĂ©nnyel vĂĄsĂĄrolhatod meg felkĂ©szĂ­tƑ elƑadĂĄsainkat!