A magyar autósok nagy része 4-esre vagy 5-ösre osztályozná KRESZ-tudását, a valódi eredmények azonban siralmasak. Bár a felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ-szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket – derült ki Pető Attila közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből.

A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott. A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ-tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának.

A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák. A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőség. Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetni az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el. A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki- vagy behajtó járműveket. Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előregurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltők minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72 százalékuk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 ezer forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban 20 ezer forintra emelkedhet a büntetés.

A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 ezer forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 ezer forint bírsággal jár.

A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.

Forrás: simple.hu