Gyakorló vezetéssel kapcsolatos, gyakran ismételt kérdések - GYIK
Ezen az oldalon gyakorló vezetéssel kapcsolatos kérdéseket és válaszokat találsz. Tedd fel Te is kérdéseidet, vagy írj e-mailt az info@vezessjol.hu-ra. Kérdezz, informálódj – csapatunk készséggel áll rendelkezésedre.
Hogyan kell elképzelni a VezessJol-nál az órákat? Van jogosítványom, de bizonytalan vagyok magamban.
Ezzel a problémával nem vagy egyedül. Nagyon sokan vezetnek szorongva és ez bizony nem jó és nem is helyes. Amikor az ember nem érzi komfortosan magát abban, amit csinál, akkor minél hamarabb ki akar kerülni abból a helyzetből, és ilyenkor gyakran hoz elhamarkodott döntést.
Az autóvezetésben ez gyakran súlyos következményekkel is járhat. Mindenképp javasoljuk a gyakorlóvezetést szakember mellet mindaddig, amíg a vezetéshez már nem párosul szorongás.
A VezessJol-nál olyan struktúrában építjük fel az tanulók óráit, hogy az a leghatékonyabban szolgálja a fejlődésüket. Az elején csak egyszerű, könnyen megoldható feladatokat adunk, és ahogy haladunk előre az órákkal, úgy állítjuk egyre nehezebb feladatok elé a tanulót. Fontos, hogy mindig abban az ütemben, ami a tanulónak a legoptimálisabb.
Ha valami nem megy jól, vagy még mindig okoz szorongást, akkor azt addig gyakoroljuk, ismételjük amíg szorongás nélkül és jól, végre nem hajtja a tanuló. Az is sokat segít a gyakorlásban, hogy nem kell órákat utazni a tanulónak, ugyanis a háztól-házig szolgáltatásunknak köszönhetően mindenki ott kezdi és végzi az órát, ahol neki a legkényelmesebb. Ezzel is csökkentve a gyakorlás miatti stresszt.
Milyen évszakban érdemes elkezdeni tanulni újra vezetni?
Azt hiszem ez nem évszakfüggő! A gyakorlást akkor kell elkezdeni amikor készen áll rá az ember, vagy amikor külső tényezők miatt szükségszerűvé válik. Nincs rossz időzítés! Csak a halogatás az ami rossz. Minél tovább toljuk magunk előtt a problémát annál nagyobbnak fog tűnni. Minden évszaknak egyaránt megvannak az előnyei és a hátrányai. Nem tudnék kiemelni egyet sem amikor jobb lenne gyakorolni. Mi nyáron is és télen is ugyan azzal az odaadással készítjük fel a tanulóinkat és igyekszünk a legtöbbet és a legjobbat kihozni belőlük.
Megfelelési kényszerből szeretnék újra vezetni tanulni. Tudtok vezetéssel kapcsolatos stresszkezelő segítséget is nyújtani?
Lehet, hogy megfelelési kényszerből kezded el, de egy dologban biztos vagyok. Nem megfelelési kényszerből fogod végigcsinálni.
A tanulóink, szinte kivétel nélkül úgy fejezték be a gyakorló órákat, hogy már nem csak jól megy, hanem élvezik is a vezetést. Több mint 12 éves személyi Coach és Tréneri tapasztalataimnak köszönhetően hamar rájöttem, hogy az újrakezdés, illetve a félelemmel való vezetés egy teljesen más megközelítést igényel, mint a jogsiszerzésre való felkészítés. Itt 30% a technikai rész és 70% a Coaching, míg a fiataloknál a jogsiszerzés alkalmával ez pont fordított arányban van jelen.
Éppen ezért, mi nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a szorongás, a félelem és stressz feloldására. Az első időszakban nagyon sokat beszélgetünk a problémák gyökereiről, hogy aztán szépen lassan feloldjuk azokat a blokkokat és kényszeres dolgokat amik gátolják a fejlődést és a vezetés élvezetét. Többek között ezért is van olyan felkészítő előadásunk és e-learning tanfolyamunk, amiben külön is foglalkozunk a stresszkezeléssel és stresszoldással.
Van, amikor nagyon fáradt vagyok. Ilyenkor lemondjam a gyakorló vezetés órát?
A válaszom egy határozott nem! Mivel az életben bármikor lehet olyan helyzet, hogy fáradtak vagyunk, de be kell ülni az autóba és menni kell. Az már nem lemondható, nem módosítható. Egyszerűen csak menni kell.
A gyakorló órák alatt arra is felkészítünk, hogy mire kell ilyenkor figyelni, mit és hogyan kell csinálni ahhoz, hogy ne okozzon olyan nagy problémát a fáradtság. Ha a kollégáink felkészítenek az ilyen szituációkra is, akkor nem kell majd éles helyzetben félned tőle, amikor egyedül kell útnak indulnod. Ellenben hasonló helyzetben, egyedül, tapasztalat nélkül könnyen követhetsz el súlyos hibát. Ha nagyon fáradt vagy jelezd, hogy a kolléga tudja mi a feladata.
Természetesen azt is nagyon fontos felismerni, hogy mikor van az a fáradtsági szint amikor már valóban nem szabad autót vezetni, vagy ha éppen úton vagy mikor kell félreállni és pihenni pár percet. A gyakorlással ezeket is megtapasztalhatod, felismerheted.
A felmérő órán mi történik?
A felmérő óra az alapja mindennek. Itt ismerjük meg egymást és itt dől el, hogy tudunk -e majd jól együttműködni. Az óra első részében szoktunk beszélgetni arról, hogy milyen múltbéli tapasztalatai vannak a tanulónak a vezetéssel kapcsolatban. Vannak -e félelmei, ha igen akkor miből fakad?
Beszélgetünk a vezetéssel kapcsolatos célokról és arról, hogy mit vár magától és tőlünk. Ezt követően felmérjük a tanuló aktuális autóvezetési képességeit egy 20-25 perces vezetés keretében. Ilyenkor alapvető funkciókat figyelünk meg. Olyanokat mint, elindulás, megállás, kanyarodás, kezelőszervek használata, parkolás, néhány manőverkombináció végrehajtása. Majd ezt követően kielemezzük a látottakat és a hallottakat. Végül megbeszéljük a gyakorlóórák felépítését és időpontjait.
A sebességváltás gyakorlása különösen fontos számomra. Erre kérhetek külön figyelmet, időt, vagy mindenkinél egységesen alkalmazzátok az előre megtervezett, felépített rendszereteket?
A gyakorlóórák tematikája úgy van felépítve, hogy óráról órára minden szükséges dolgot megtanulhasson a tanuló. Azon belül, ha valamelyik rész nem megy jól, akkor arra több órát is rászánunk, egészen addig amíg jó nem lesz és csak azt követően lépünk tovább a következő szintre. A VezessJol által felépített tematika az alap. Ehhez kapcsolódik a tanuló saját igénye és fejlődési üteme. Így minden tanuló személyre szabott ütemben fejlődik.
A belvárosi vezetéstől feszült leszek. Ennek leküzdésében tudtok segíteni?
A belvárosi vezetéstől azért leszel feszült, mert ott nagyon sok impulzus ér adott időn belül és néha nagyon gyorsan kell döntéseket hozni. Minél rutintalanabb vagy és minél kevesebb információ birtokosa, annál inkább érzed megoldhatatlan feladatnak a belvárosi autóvezetést.
Mi mindig az alapoknál kezdünk és arra építjük fel a többi elemet. Hiszem, hogy ha az alap nem jó akkor arra nem is lehet építkezni. Miután megalapoztuk az autóvezetési ismereteket, szépen fokozatosan lépünk szinteket kb, mint egy videójátékban. A kellő tudásszint elérése után már nyugodtan tudunk a belváros forgatagában is gyakorolni.
Fontosnak tarjuk, hogy csak megfelelő tudásszint felett menjünk a belvárosi forgalomba, mert ellenkező esetben nem előrelépést jelent majd az adott óra, hanem még jobban ráfeszülsz a feladatra. Végeredményben mindig leküzdjük a belvárosi „mumust”!
Az autópályán elbizonytalanodom, nehezen veszem fel a tempót, félek sávot váltani. Tudtok erre megoldást?
Az autópályán történő vezetésgyakorlás mindig izgalmas feladat. Tapasztalataink szerint nagyon kevés az a tanulónk, akinek ez ne jelentene kihívást. Az autópályás vezetés a nagy sebesség és adott esetben a nagy forgalom miatt olyan „félelmetes” a rutintalan autóvezetőknek.
A jó hír, hogy van pár olyan írott, de főleg íratlan szabály amit, ha megismersz akkor már nem is lesz olyan félelmetes és nem jelent majd gondot, sem a tempó, sem a sávváltás. A hasznos tanácsok is sokat segítenek ebben, amiket igyekszünk minél többször elmondani, hogy jó mélyen beépüljenek a tudástáradba. Általában ezt a problémát 3-4 vezetési alkalommal sikerül leküzdenünk.
Van lehetőség a VezessJol-nál a sötétben való vezetést is gyakorolni?
Ez a lehetőség az őszi, téli időszakban nem jelent nagy kihívást 🙂. A nyári időszak már sokkal inkább, mivel 10 órakor még világos van. Volt olyan tanulónk, aki ebben az időszakban kért sötétben való gyakorlást mert a munkája miatt ez szükségszerű volt. Ezt úgy oldottuk meg, hogy éjjel 12-kor találkoztunk és vezettünk. Természetesen ennek van némi felára, de minden esetben a tanuló igénye a legfontosabb. Szóval nincs lehetetlen, csak tehetetlen.
Fel tudtok készíteni nyaralás előtt egyes idegen országok vezetéskultúrájára?
Az egyes országok vezetési kultúrája alapvetően az ott élő emberek habitusától függ és ez különbözteti meg, hogy mennyire defenzív, vagy offenzív az adott ország vezetési kultúrája.
Északeurópai országokban a defenzív vezetési stílus van jelen leginkább. Déli országok felé haladva változik és lesz egyre offenzívebb, pl: Olaszország, Spanyolország, Törökország. Amerikában nagyon szabálykövetőek, valamint jól átlátható, könnyen értelmezhető szabályok vannak. Indiában és egyes ázsiai országokban, mondjuk úgy, hogy „nincsenek szabályok” ezért európai szemmel elég kaotikusnak tűnik.
A jó hír, hogy Budapest az összes szegmenst magába foglalja 🙂. Hiszem, hogy aki Budapesten megtanul jól vezetni, kihangsúlyoznám a „jól” szót, az bármelyik országba nyugodtan utazhat. Mi ezek alapján készítünk fel egy esetleges, külföldi utazásra.
Nagyon rosszul megy a vezetés. Nem félek, csak ügyetlennek, figyelmetlennek érzem magam. Van rá mód, hogy ezen tudjak változtatni?
Minden ember más és más. A legtöbb probléma abból fakad, hogy sokszor másokhoz hasonlítjuk magunkat. Ez mindig alacsonyabb önbecsülést és önbizalomhiányt okoz, ebből pedig az következik, hogy ügyetlennek, esetlennek érezzük magunkat.
A VezessJol-nál mindig az egyén képességeit vesszük alapul és azt fejlesztjük addig amíg biztonságosan meg tudja oldani a vezetéssel kapcsolatos feladatokat. Mindenki indul valahonnan, de sohasem másokhoz mérjük a tudását vagy a képességeit. Jó alapokat adunk és azt sok gyakorlással fejlesztjük. A gyakorlással és helyes prioritási sorrendek felállításával megtanítunk arra, hogy mikor mire kell figyelned, mi az, amit kizárhatsz a sok impulzus közül azért, hogy átláthatóbb és értelmezhetőbb legyen egy-egy adott szituáció.
Amikor már tudod, hogy mi az, amire pontosan figyelned kell és mit hogyan kell csinálnod, nem fogod magad sem ügyetlennek, sem figyelmetlennek érezni. Tudni fogod, hogy mi a dolgod és szépen helyreáll az önbizalmad.
A saját autóval való gyakorlóvezetést mikortól lehet Nálatok elkezdeni?
Sokan fordulnak hozzánk azzal a kéréssel, hogy saját autón szeretnének gyakorolni. A VezessJol megteremti ennek a lehetőségét, de mindenekelőtt egy felmérő órán kell részt venni, ami pótpedálos oktató gépjárművel történik. A felmérő óra alkalmával a gyakorolni vágyó éppúgy szembesül az aktuális tudásával, mint a kollégánk. Ez alapján beszélik át, hogy lehet-e kezdeni a gyakorló órákat a saját autóval, vagy előtte pár óra erejéig gyakorló autóval mennek. Mivel nagy felelősséget vállalunk az ügyfeleinkre, így csak azt követően vállaljuk a saját autós gyakorlást miután már van annyi rutinja, hogy nem kell a pótpedálokkal beavatkozni az autóvezetésbe.
Az, hogy ez mikor következik be, teljesen egyénfüggő. Nem tudjuk előre megjósolni. Lehet akár rögtön a felmérő óra után, de lehet, hogy csak 15-20 óra vezetést követően ülünk át saját autóba. A biztonság mindannyiunk közös érdeke!
A gyakorló vezetési órákat automata autóval szeretném végig csinálni. Van erre lehetőség?
A VezessJol gépkocsi flottájában 3 automata váltós autó is van. Ezek között található hibrid hajtású és a manapság egyre népszerűbb SUV kategória is, hogy mindenki megtalálhassa a neki való gyakorló autót. Ennek köszönhetően bárki gyakorolhat automata váltós autóval aki hozzánk jelentkezik. A jelentkezést követően egy, de maximum két héten belül el lehet kezdeni az vezetési órákat.
Pár helyen olvastam, hogy "gyakorló vezetés nőknek". Ez alatt mit kell/lehet érteni? Más módszerekkel oktatnak női - és férfi autóvezetőket?
Ez egy olyan kérdés amire a válasz tekintetében nagyon megoszlik a szakma véleménye.
Maga a felvetés is sokakat sért, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak. Ennek messze a régmúltba nyúló gyökerei vannak.
Vajon honnan ered az a romboló sztereotípia, mely szerint a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak? Ezeknek az állításoknak ma már inkább csak történelmi háttere van, mintsem valós alapja.
Történelmi tények alapján, a második világháború előtt Magyarországon csakis férfiak szerezhettek jogosítványt. Az állami autósiskola elvégzésének feltétele volt, hogy az autóvezetők az utolsó csavarig ismerjék az autóikat. Ezen felül az autók javítása is az ő feladatuk volt. Abban az időben ez nem igazán volt összeegyeztethető a nők társadalmi szerepvállalásával.
Mára ez már teljesen megváltozott és az utakon egyaránt vannak jelen női és férfi autóvezetők. Az a tévhit, hogy a nők rosszabbul vezetnek azért sem állja meg a helyét, mert statisztikai adatok alapján, a közúti balesetek közel 75%-át férfiak okozzák és csak 23% körül van a nők által okozott közúti baleset.
Hogy másképp kell -e oktatni a női vezetőket? A fent említett sztereotípia elfeledése ezt nagyban meghatározza.
Az én személyes véleményem az, hogy a nőknél fontosabb az értő figyelemmel történő oktatás, mint a férfiaknál. A nőknek fontosabb, hogy az oktató, úgymond simogassa a lelkét is, és ne csak az agyát trenírozza. Mit is jelent ez? Azt, hogy a nők önbizalmának sokat jelent, ha dicsérik és elismerik őket. Több értő figyelemre, több biztatásra, több elismerő szóra van szükségük, mint a férfiaknak. A nőket sokkal inkább az érzelmeik vezérlik, mint a férfiakat. Ebben mindenképp másfajta kommunikációt igényel a velük való foglalkozás. Tanulóink közel 90%-a nő, ezért ki merem jelenteni, hogy a női autóvezetőknek nem feltétlenül női oktatókra vagy speciális magyarázatokra van szükségük, hanem sokkal inkább értő odafigyelésre és sok elismerésre vágynak. Ha ezt megkapják, szinte szárnyakat kapnak és öröm velük dolgozni!
A bérletárak változhatnak a gyakorlás során?
A megvásárolt bérlet időtartamáig az ár nem változhat. Abban az esetben, ha időközben az árak változnak a következő bérletet már az aktuális árakon lehet megvásárolni. Ezért érdemes a mai, gyorsan változó körülmények miatt egyszerre megvenni az előre látható szükséges óraszámot, mert így nem érheti kellemetlen meglepetés az embert.
Ha a gyakorló vezető bérletemet nem tudom lejárni, visszakapom a le nem vezetett órák összegét?
Ez a kérdés többször felmerült már. A VezessJol ÁSZF -je alapján a fel nem használt bérlet időtartama hosszabbítható, átruházható, de nem visszaigényelhető. Erre egy esetben van kivétel, ha a bérlet tulajdonosa egészségügyileg alkalmatlanná válik az autóvezetésre, ergo le kell adnia a jogosítványát. Csak, hogy egy egyszerű példát hozzak: ha megveszek egy kondibérletet de azt valamilyen okból kifolyólag nem tudom kihasználni, (időhiány, költözés vagy bármi hasonló) onnan sem kérem vissza a bérlet árát, illetve nem is kapom vissza. Amennyiben a szolgáltató tartós ideig vagy végérvényesen nem tudja ellátni az igényelt szolgáltatást, abban az esetben köteles visszatéríteni a bérlet árát.
Az újrakezdő vezetés oktatás és a gyakorló vezetés között mi a különbség? A VezessJol-nál mindkettőre van lehetőség?
Erre viszonylag egyszerű választ tudok adni. Ez pedig a marketing és a kommunikáció.
Felvonóval szeretnél feljutni a 4. emeletre, vagy lifttel?
Ez a fajta kommunikáció pedig a minél szélesebb célközönség megszólítása érdekében történik. Ez így ebben a formában csak szójáték, semmi más.
Az már egy teljesen más kérdés, hogy másképp kell -e oktatni jogosítványra, egy 20 éves fiatalt, mint egy 40 éves embert, aki 20 éve görgeti maga előtt a vezetést, mert fél tőle. Ha figyelembe veszem azt, hogy a 40 éves ember már 3 diplomát megszerzett, van mondjuk két gyereke, van egy vezető beosztása, ahol másik 20-30 embert irányít és mondjuk 100 millió forintok felett dönt, vagy napi rutinban műt és naponta múlik rajta emberek élete, amit gond nélkül megold, de keze lába remeg amikor volán mögé kell ülnie, akkor biztosan másképp kell hozzáállnom mint egy félelmek nélkül, „mindegy csak csináljuk” életszakaszában lévő fiatal, lendületes, vakmerő vezetni vágyóval.
Mi a VezessJol-nál kifejezetten csak újrakezdőkkel foglalkozunk, erre vagyunk specializálódva. A kollégáink képzése és a módszerünk, amivel az ügyfeleinket tanítjuk, kifejezetten az újrakezdők problémáit hivatott kezelni és megoldani. Mivel csakis és kizárólag ezzel foglalkozunk és ez a szenvedélyünk is egyben, ezért már több mint 2200 elégedett embert tudhatunk az ügyfeleink között.
A gyakorló vezetés megkezdése előtt, kötelező/ szükséges elméleti oktatáson is részt vennem?
A VezzessJol – nál semmi sem kötelező. A felkészítő előadás, illetve a VezessJol e-learning inkább csak ajánlott mintsem kötelező. Sok éves tapasztalatunk alapján döntöttünk úgy, hogy a szolgáltatásunk részéve tesszük a felkészítő előadásokat és a legújabb szolgáltatásunkat, az e-learninget. Ennek azért éreztük szükségességét, mert a volán mögött, vezetés közben az első pár óra alkalmával még annyira feszültek az ügyfeleink, hogy a gyakorló órák alkalmával csak töredékét fogják fel annak a sok információnak, ami a nyugodt gyakorláshoz és a biztonságos autóvezetéshez szükséges.
Tanulmányok kimutatják, hogy osztott figyelem alkalmával kb. 7% marad meg a hallott információkból. Ha nyugodt körülmények között tud figyelni valaki, akkor ez a szám elérheti a 20%-ot is. Ha az ember le is írja amit hall, vagy ötleteket jegyez le egy előadás alatt a témával kapcsolatban, akkor a hallottak 50%-át is magával viheti.
Ezek után gondoljunk bele, hogy mennyi infó marad meg vezetés közben, feszült, stresszes lelki állapot közepette. Ezért tartjuk fontosnak igénybe venni az elméleti órákat vagy az e-learninget a vezetésgyakorlás első időszakában, vagy annak megkezdése előtt.
Figyelmedbe ajánljuk e-learning tananyagunkat, melybe betekintést nyerhetsz YouTube oldalunkon.
Friss jogsim van, de a parkolásban még mindig bizonytalan vagyok. Van lehetőségem a VezessJol-nál csak a parkolási rutint megszerezni?
Mivel a szolgáltatásunk alapja, hogy az ügyfeleinket a saját igényei alapján szolgáljuk ki, így természetesen arra is van lehetőség, hogy valaki csak parkolást gyakoroljon nálunk. De olyan is volt már, hogy valaki csak autópályás vezetést kért, mert régebbi baleset miatt nem mert autópályán vezetni. Egyszóval lehet specifikus kérésekkel is hozzánk fordulni.
A sávváltásnál nem tudom jól felmérni a mögöttem lévő autó távolságát. Ez kizárólag rutintalanságra utal?
Valójában, ennek több oka is lehet, de a leggyakoribb a tudáshiány és a rutin hiánya. Miért is mondom azt, hogy a tudáshiány? Azért, mert nem elég csak gyakorolni valamit. Fontos, hogy amit gyakorlunk az jó alapokra legyen helyezve. Ha nem ismerjük a helyes technikáját a visszapillantó tükör használatának, akkor a sok gyakorlás önmagában nem segít. Azt, hogy mikor, mit kell nézni és mire kell figyelni, azt a kollégáink alaposan megtanítják és a gyakorlással meg is erősítik a jó alapokat. Ez a kettő együttese már sokat segít a helyes és biztonságos sávváltás végrehajtásában.
Ezen felül sajnos vannak olyan szemproblémák, amik miatt nem jó a térérzékelése az embernek. Ilyenkor fokozott figyelemmel kell végrehajtani a feladatot. Tapasztalatom szerint ez a térérzékelési probléma, gyakran a szemüveget viselő embereknél fordul elő. Ezzel együtt hiszem, hogy a megfelelő odafigyeléssel és a jó technika elsajátításával minimálisra lehet csökkenteni ezt a problémát.