Gyakorló vezetés közben, sokaknak a 30km/h is sok az elején. Aztán már az 50km/h is kevés! De miért is vannak a korlátozások?
Hova szokták kirakni ezeket a sebességkorlátozásokat?
30km/h:
A 30 km/órára korlátozott sebesség gyakran alkalmazott sebességkorlátozás az alábbi területeken és körülmények között:
1.Városi területek:
Sok városban és településen a belső területeken, lakónegyedekben és forgalmasabb városi útvonalakon 30 km/órára korlátozzák a sebességet. Ez a korlátozás a gyalogosok, kerékpárosok és más közlekedők biztonságát szolgálja, valamint csökkenti a baleseti kockázatot a zsúfolt városi környezetben.
2.Iskolák és óvodák környéke:
Az iskolák, óvodák és más oktatási intézmények környékén gyakran alkalmazzák a 30 km/órára vonatkozó sebességkorlátozást. Ez a gyerekek biztonságát és a közlekedési környezetet szolgálja, különösen a reggeli és délutáni csúcsidőkben, amikor a diákok átkelnek az úton.
3.Látnivalók, turisztikai területek:
Olyan területeken, ahol turisztikai látványosságok vagy kulturális helyszínek találhatók, szintén alkalmazzák a 30 km/órára vonatkozó sebességkorlátozást. Ez a lassú sebesség lehetővé teszi a látogatók számára, hogy biztonságosan felfedezhessék a környéket, és csökkenti a zaj- és környezeti terhelést a helyi közösség számára.
50km/h:
Az általánosan alkalmazott sebességkorlátozások közé tartozik az 50 km/órára vonatkozó korlátozás az alábbi területeken és körülmények között:
1.Városi főutak:
Az olyan városi főutak esetében, amelyek a város központját összekötik, általában 50 km/órára korlátozzák a sebességet.
2.Országutak:
Az országutak nagyobb sebességet tesznek lehetővé, és gyakran alkalmazzák az 50 km/órára vonatkozó sebességkorlátozást.
3.Városok közötti autópályák vagy autóútvonalak:
A városok közötti autópályákon vagy autóútvonalakon, amelyek a távolsági utazásokhoz szolgálnak, általában magasabb sebességet engednek meg. Az autópályák és autóútvonalak esetében a sebességkorlátozás általában 50 km/óráról kezdődik.
Mit vehetünk észre?
A 30-as táblákat olyan helyeken szokták alkalmazni, ahol gyerekek vagy általánosságban emberek vannak. Ezzel csökkentik a baleseti rátát (legalábbis, ha betartják őket).
Az 50-es táblákat pedig ott alkalmazzák, ahol nem járnak gyalogosok, vagy csak nagyon keveset lehet észlelni. Ezeken az utakon általában még 50-nél is többet engednek.
Az alapvető különbségek a kettő között
Először is az autó sebessége a megtett távolságot határozza meg az adott időegység alatt. Tehát az, hogy egy autó 30 km/órával vagy 50 km/órával megy, alapvetően a sebességkülönbséget jelenti.
A legnyilvánvalóbb különbség az autók sebességében rejlik. Az autó, amely 30 km/órával megy, lassabban halad, mint az autó, amely 50 km/órával megy. Ez azt jelenti, hogy az előbbi autó több idő alatt képes megtenni egy adott távolságot, míg az utóbbi autóval azonos távolság megtételéhez kevesebb időre van szükség.
Ez a sebességkülönbség gyakorlati hatással van az autó mozgására és a közlekedésre általában. Amikor az autó 30 km/órával megy, az általában alacsonyabb sebességet jelent, ami lehetővé teszi, hogy az autó gyorsabban megálljon vagy reagáljon a változó közlekedési feltételekre. Másrészt, amikor az autó 50 km/órával megy, a sebesség magasabb, és ez lehetővé teszi az autónak, hogy gyorsabban elérje a célját.
Ezenkívül a sebességkülönbség befolyásolja az autó mozgásával kapcsolatos egyéb tényezőket is, például a fékezési távolságot és a kanyarodásra való képességet. Az autó, amely 50 km/órával megy, nagyobb távolságot fog megtenni a fékezéshez, míg az autó, amely 30 km/órával megy, rövidebb fékezési távolsággal rendelkezik. Ezenkívül a magasabb sebességű autók nehezebben tudnak kanyarodni, és nagyobb teret igényelnek a forduláshoz.
Végül, de nem utolsósorban, fontos megemlíteni a sebességkorlátozásokat. Sok országban és területen sebességkorlátozások vannak érvényben, amelyek meghatározzák az adott területen engedélyezett maximális sebességet. Ezeket a korlátozásokat általában azért hozzák létre, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést és minimalizálják a balesetek esélyét. Ezért fontos mindig betartani az adott területen érvényes sebességkorlátozásokat, legyen az 30 km/óra vagy 50 km/óra.
Egy példa, hogy mit is jelent 30-al, és mit jelent 50-el menni
Képzelj el 2 autót ugyanabban a helyzetben, az egyik 30-al a másik 50-el megy (30-as sebességkorlátozás van), ez legyen mondjuk az, hogy kiszalad eléjük egy kutya.
Szerinted melyik sofőrnek van nagyobb esélye, hogy meg tudja akadályozni azt, hogy elüsse a kutyát? A válasz nyilvánvaló: amelyik lassabban megy. Miért van ez? Vezessük le.
Egy kis matek kerül a képbe, nézzük át először az adatokat.
Első autó:
-30km/h a sebessége
–6,2 méter a fékezési távolsága
-1,2 másodperc a reakcióidő
-jó gumik, jó fékek, semmi hiba az autóban
Második autó:
-50km/h a sebessége
–17,4 méter a féktávja
-ugyanúgy 1,2 másodperc a reakcióidő és ugyanolyan gumik, fékek vannak rajta
Már csak a féktávolságok között nagy különbség van, de ehhez még nem is jött hozzá a reakcióidő. Amíg az első autó megáll, a második ekkora távolságon még csak lereagálni tudta, hogy előtte van egy kutya. Figyelmen kívül hagyva a reakcióidőt, amikor az első autó lelassul 0-ra, a második még mindig 40-nel megy! Ez azt jelenti, hogy nem tudja megállítani az autót mielőtt elérne a kutyáig.
Bármit felhozhattam volna példának, egy gyereket, egy biciklist, akármilyen másik állatot.
Ha eddig nem gondoltad, hogy nagy a különbség ez a kettő sebesség között, akkor mostmár érted, hogy miért fontos betartani a 30-as táblákat, nem hiába vannak kirakva!
Bányai László
Személyi Coach és Tréner / A VezessJol alapítója