Mire számíthatunk a jogosítvány megszerzése után?

Mindenki izgatottan vág bele a jogsi megszerzésébe. Van, aki önszántából míg mások külső nyomásnak engedve. Ez a külső nyomás lehet a szülők részéről, a férj vagy feleség részéről, illetve a munkahely, pontosabban a munkáltató elvárása is lehet, hogy az adott kolléga jogosítvánnyal rendelkezzen.

Annak, aki önszántából vág bele a folyamatba, annyi előnye mindenképp van az utóbb felsoroltakkal szemben, hogy legalább izgalommal várja a vezetési gyakorló órákat. Utóbbi csoportba tartozók leginkább félelmet vagy félelemmel teli izgalmat érzenek a gyakorló órák előtt, alatt.

Amikor önszántadból vezetsz...

Ejtsünk előbb pár szót arról, hogy mi történik azok esetében, akik élvezettel, önszántukból járnak vezetésgyakorló órákra.

Optimális esetben kifognak egy türelmes, segítőkész oktatót, aki szívvel, lélekkel, odaadóan végzi a munkáját. Segít megérteni a közlekedésben fellelhető összefüggéseket, segít értelmezni és eligazodni a KRESZ útvesztőiben, igyekszik átadni saját tapasztalatait és mindeközben élvezhetővé és könnyeddé varázsolja a vezetési órákat a sziporkázó humorával. Ha olyan szerencsés vagy, hogy találsz egy ilyen szuper oktatót, akkor rengeteg pozitív vezetési élmény társul majd a gyakorlóvezetésekhez. „Végig suhansz” a folyamaton és sikeresen levizsgázol, tegyük fel elsőre. Szuper!

A probléma ott kezdődik, hogy ebben az optimális folyamatban mindössze 30 „órát” vezettél, pontosabban 22 és felet (egy vezetési óra 45 perc). Tetted mindezt összesen 15 alkalommal. A gyakorlóvezetések maximum 5 állandó útvonalon történtek, minimális kitérőkkel. Legalább egyszer voltál autópályán és ott is vezettél kb. 30 percet. Parkolás gyakorlására is jutott kb. 2x max. 3x 45 perc.

Nem minden dobos dobol - gyakorló vezetés

Az autóvezetés sokkal komplexebb dolog, mint a dobolás és veszélyesebb is. Ennek ellenére, ha azt mondaná neked, mondjuk a METALLICA dobosa, hogy gyere, megtanítalak téged dobolni úgy, hogy mindössze 22 és fél órát fogunk gyakorolni, és utána beülhetsz bármelyik rockegyüttes mögé és „püfölhetnéd” a dobot, nem hiszem, hogy bíznál a dologban.

Ezzel ellentétben mindenki, illetve a többség, azt hiszi, hogy ha levezet 22 és fél órát, akkor azt követően, egyszerűen beül egy autóba – ami akár 200 km/órával száguld – , és ő azt simán kezelni tudja, uralja, és a közlekedési szituációkat is megoldja. Nem véletlen, hogy Magyarországon olyan a közlekedési morál amilyen, és annyi baleset van amennyi.

Amikor a kényszer és a félelem gátol...

félelem a vezetéstől - gyakorló vezetés

Na de kanyarodjunk kicsit vissza azokra, akik nem olyan lelkesek a jogsi megszerzése iránt. Ők azok, akik nem érzik magukat alkalmasnak arra, hogy kellő magabiztossággal és megfelelő kontrollal tudják majd kezelni a „fémszörnyet”. Ezért ha már „muszáj”, akkor igyekeznek a legjobban csinálni, ahogy csak tőlük telik és nem „30 óra” után mennek vizsgázni, hanem 50-60 de akár 80 órát is gyakorolnak, hogy biztosra menjenek. Már ha az adott iskola, illetve oktató hajlandó ennyit foglalkozni vele. Az a személy, aki a jogsi megszerzése után is úgy érzi, hogy még lenne mit tanulnia ahhoz, hogy magabiztos autóvezető legyen, aki biztonságosan tudja végrehajtani a szükséges manővereket és ezáltal, nem jelent veszélyt sem magára, sem másokra, az jogsival a zsebében is beül még „pár óra” erejéig szakember mellé, hogy mindent megtanulhasson az autóvezetés és a közlekedés rejtelmeiről.

Pár gondolatot itt megosztanék veled arról, hogy miért is jó az, ha jogsival a zsebedben sem szégyellsz pár gyakorló órát venni.

A jogsi megszerzése után

A jogsi megszerzése után kikerülsz a „nagyvilágba”! Elhagyod a jól begyakorolt útvonalakat, ahol betéve tudtad, hogy hol milyen tábla van, milyen szabályok érvényesek, hol mire számíthatsz, sőt a végén már a kátyúkat is „névről” ismerted. El kell hagynod ezt a biztonságos környezetet és már az oktató sem ül melletted, aki megmondja, hogy hol, mit kell tenned, és nincs ott a pedálsor sem a jobb egyben ami segít, ha rossz döntést hoznál, vagy benéznél egy jobbkezes utcát vagy egy  gyalogost a zebránál. 

Az első időszakban, amikor új terepen vagy minden más, mint addig. Minden új! Rengeteg olyan dolog van, ami elvonja a figyelmedet és nagyon sok mindenre oda kell figyelned egyszerre. Arra, hogy éppen hol jársz, ott éppen milyen közlekedési szabályok vonatkoznak rád, hol kell lekanyarodnod, melyik sávot kell választanod a jó irányhoz, hol van gyalogosátkelő, hol van kátyú, hol tudsz majd leparkolni és még nagyon sokáig sorolhatnám, hogy mi mindenre kell figyelni közlekedés közben.

Azok az iskolák vagy oktatók, akik kifejezetten jogsival rendelkező személyeknek segítenek beilleszkedni a nagyváros forgatagába és segítenek eligazodni a közlekedés rejtelmeiben, arra specializálódtak, hogy megtanítsák használni a már megszerzett tudásodat. Segítenek megérteni az összefüggéseket, megtanítják, hogy hogyan ismerd fel a veszélyeket, vagy, hogy mik azok a dolgok amik elvonhatják a figyelmedet az autóvezetésről. Megértetik veled az ok-okozati összefüggéseket és nem utolsó sorban mindig új útvonalon visznek azért, hogy hozzászokj, és ne okozzon plusz stresszt, ha ismeretlen helyen jársz. 

A jogsi utáni gyakorlás a legjobb befektetés, ha biztonságosan, magabiztosan és stresszmentesen szeretnél részt venni a nagyvárosi közlekedés forgatagában, ha szeretnéd élvezni az autópályák adta „lehetőségeket”, vagy ha könnyedén szeretnéd letudni a külföldi utazásaidat. 

A fent leírottak szubjektív meglátások, észrevételek, amik sok éves tapasztalaton alapulnak!

VezessJol - Bányai László

Bányai László

A VezessJol alapítója és tulajdonosa I Személyi Coach és Tréner