Ezért érdemes autóvezetést gyakorolni
Képzeld el, hogy milyen lenne, ha érettségivel lehetnének az emberek belgyógyászok, vagy mondjuk repülőgép pilóták. Mennyire lennél nyugodt, ha műtétre írnának elő, illetve felszállnál-e egy olyan repülőre, amit egy érettségi diplomával a zsebben vezetne valaki?
Na és itt áll ezzel a gondolattal szemben a jogsi és a vezetés.
A KRESZ a magabiztos vezetés egyik legfontosabb alap pillére.
KRESZ. Van egy könyv, ami több száz szabályt tartalmaz és azoknak több millió kombinációját. Egy könyv, ami terjedelmében kb. akkora, mint egy középiskolás tankönyv, mondjuk biológia vagy kémia. Ezeknek a könyveknek a tartalmát tanárok oktatják, egy teljes éven keresztül. Témáról témára haladva, elmagyarázva azokat a diákoknak és témánként számon kérve őket a tanultakról, hogy bizonyságot tegyenek a diákok arról, hogy megtanulták és megértették azt.
Ezzel szemben ott van az, amikor beiratkozol egy autós iskolába és belevágsz a jogsi megszerzésébe. A probléma mindjárt az elején kezdődik. Az egész folyamatot le szeretnéd tudni, mondjuk 3-4 hónap alatt. Bátrabbak 2 alatt… Ennyi idő alatt tervezed megtanulni azt a sok száz szabályt, azok sok millió kombinációját, ami a KRESZ könyvben van és szeretnél sikeresen levizsgázni belőle. Ráadásul úgy, hogy alapvetően különösebb külső segítség nélkül, egyedül, otthon a kanapé kényeméből képzeled mindezt megvalósítani. (Köszönhető mindez többek között az online tanfolyamoknak és online vizsgáknak.) Mindezt egy olyan témában, ami emberek életét befolyásolja, na és persze könnyen kerülhet a tiedbe is.
Zárójelben jegyezném meg, hogy nem elrettenteni akarlak a jogsi megszerzésétől és az sem célom, hogy fiókba tedd a már megszerzett jogosítványodat. Én csupán érzékeltetni szeretném a felelősségedet, amit azzal vállalsz, hogy autóba ülsz és részt veszel a közúti forgalomban. Abban a forgalomban, ahol fiatalok, idősek, anyukák és apukák, nagymamák és nagypapák ülnek, közlekednek körülötted. Értük éppúgy felelősséggel tartozol, mint saját magadért vagy a saját családodért.
A KRESZ tudásod minden nap használod!
A KRESZ nem egy olyan tantárgy, amiről tudod, hogy soha az életben nem lesz rá szükséged, ezért elég, ha bemagolod és teszel belőle egy „sikeres” vizsgát. Nem, kedves olvasó! A KRESZ könyvben foglaltakat napi szinten fogod használni vagy már használod is, és minden nap amikor autóban ülsz azon múlik az életed és természetesen másoké is körülötted, hogy mennyire ismered azokat a bizonyos szabályokat és azok kombinációit! Ezért ezt nem elég bemagolnod és gyorsan letudnod! Nem éri meg, hidd el!
A KRESZ szabályok megismerése, megértése és azok kombinációinak és összefüggéseinek értelmezése nem lehetséges, ha úgy állsz hozzá, hogy „csak sikerüljön a vizsga”! Szentelj neki időt, tanuld és ne magold, ha nem értesz valamit kérj segítséget. Kérdezz! Nincs rossz kérdés, csak fel nem tett kérdés. Csak azt követően akarj levizsgázni KRESZ-ből ha MEGTANULTAD a szabályokat és érted is azokat. Halkan jegyzem meg, hogy a későbbiekben ez sokat segít, hogy sikeresen levizsgázz a gyakorlati vezetésből és ne legyenek félelmeid az autóvezetéstől.
A gyakorlati vezetés előnyei
Nem sokkal jobb a helyzet a gyakorlati vezetés területén sem. Az autós iskolák nagyüzemben tolják a vizsgák felé a jogsira vágyókat. Alap esetben 30 órát adnak a vizsga előtt, ami tulajdonképpen csak 22,5 órát jelent a valóságban, mivel 45 perces órákról beszélünk. Aztán, ami még tovább rontja a tanulás és egyben a kellő rutin megszerzésének esélyeit, hogy ezt a csekély 22,5 órát mindösszesen 15 alkalommal van lehetőséged levezetni. Azaz 15 alkalommal ülsz volán mögött és ezzel meg is szerzed a jogosultságodat, hogy levizsgázz. Ezalatt az idő alatt többnyire azt a 4-5 vizsgaútvonalat rovod, hogy a vizsgán lehetőség szerint át is menj. Nem kocsikázhatsz újabb és újabb útvonalakon, nem próbálhatod ki azokat a helyeket amiket szeretnél, vidéki iskolában többnyire autópályán sincs lehetőséged vezetni. A vizsgaútvonalak általában nem a zsúfolt belvárosi utcákon, utakon vezetnek ezért itt „sem sokat” fogsz gyakorolni. Ha nyáron vagy gyakorlati vezetésen, arra is kicsi az esélyed, hogy esti vezetést gyakorolhass. Arról már nem is ejtek több szót, hogy hány órát tudsz parkolás gyakorlásával tölteni ezalatt a 15 alkalom alatt.
Szóval mindezek figyelembevételével érdemes elgondolkodni azon, hogy érdemes-e gyakorlati vezetési órákat venni a „jól megérdemelt” jogsival a zsebedben. Néhány gondolatot megosztanék veled arról, hogy mire számíthatsz, ha jogsival a zsebedben felkeresel egy olyan szolgáltatót, aki kifejezetten, vagy túlnyomó részt jogsisokkal foglalkozik.
Ezért érdemes gyakorolni az autóvezetést jogsi letétele után!
Ilyen szolgáltató pl. a VezessJol, ahol kimondottan jogsival rendelkezőket segítenek beilleszkedni, illetve belerázódni a nagyvárosi közlekedés forgatagába. Mivel itt már maximálisan az ügyfél igényein van a hangsúly, így nem kérdés, hogy mit és hol fogsz gyakorolni. A legtöbb embernek az okoz „fejfájást”, ha teljesen idegen helyen kell közlekednie. Ezért az egyik fő szempont, hogy újabbnál újabb útvonalakon gyakorolj azért, hogy hozzászokj a folyton változó és többnyire addig ismeretlen helyzetekhez. Kipróbálhatsz, illetve begyakorolhatsz olyan útvonalakat, amelyekről tudod, hogy sokat fogsz használni, vagy mondjuk épp olyat, amitől már előre félsz. A könnyedebb vezetési óráktól haladva, egyre nehezebb és összetettebb útvonalakon és nehézségi szinteken vezet végig az utad úgy, mint egy profi videójátékban. Ezalatt természetesen segítséget és sok-sok magyarázatot kapsz annak érdekében, hogy megtanuld értelmezni a KRESZ szabályait és hogy megértsd azok összefüggéseit.
Minden gyakorló óra Érted van, a Te igényeidre szabva!
A vezetési órák úgy épülnek fel, hogy leginkább a te igényeidet szolgája. A különböző nehézségi szinteken addig gyakorolhatod a különböző szituációkat és kihívásokat amig tökéletesen meg nem tudod csinálni. Az egyik ilyen kihívás pl. a parkolás. Egy adott parkolás típust addig gyakorolhatsz amíg magabiztosan és tökéletesen meg tudod csinálni és csak ezt követően lépsz tovább a következő parkolási típus gyakorlására. Mindenki a saját tempójában fejlődhet. Nem sürget senki és semmi.
Az autópályán való vezetésgyakorlás is hasonló képpen alapos és mindenre kiterjedő tanulást jelent, és nem csak egy 40 perces vezetést annak érdekében, hogy elmondhasd, jártál már ott is. Általában 4-5 alkalommal vezethetsz 60-120 perces etapokat 30-70 km-es szakaszokon. Ezalatt minden olyan infót megkapsz és megtanulhatsz, ami szükséges ahhoz, hogy magabiztosan és biztonságosan közlekedhess az ország vagy akár egész Európa autópályáin.
Felelősséggel tartozunk magunk, a családunk és minden úton lévő társunkért, ezért nem szabad félvállról vennünk a közúti közlekedésben rejlő nehézségeket és veszélyeket. Továbbá az is elengedhetetlen, hogy félelem nélkül és felszabadultan ülhessünk a volán mögé. Hidd el, nem ciki plusz órákat venni. Sokkal cikibb, ha összetöröd az autódat, vagy ha jogsival a zsebedben nem mersz bemenni a belvárosba, mert mondjuk nem tudsz magabiztosan parkolni, vagy nem mersz levezetni vidéken élő rokonaidhoz, szüleidhez, mert félsz az autópályán. A magadba fektetett idő, energia és tudás lesz az, ami könnyebbé teszi az életedet, és ez az a dolog, amit soha nem vehetnek el tőled.
Bányai László
VezessJol alapítója és tulajdonosa / Személyi Coach és Tréner